SvD: Godnatt kapitalism.

by Per Robert Öhlin on September 30, 2008

broken_glass_barbed_wire.jpg

Ända sedan kommunismens fall har det spekulerats hur länge det kapitalistiska systemet ska hålla. Senast var det statsvetaren Bo Rothstein i SvDs Opinon Brännpunkt som gjorde det. Och nu är det antagligen dags att säga det rent ut.

Kapitalismen är död.

Den har dött för egen hand. Två av systemets mest grundläggande principer är starkt ifrågasatta. Dels är det övertygelsen att marknaderna är självreglerande. Dels är det synen på ägandet.

Att marknaderna är självreglerande är inte längre särskilt trovärdigt. För nu ser det återigen ut som att skattebetalarna tvingas betala för kapitalisternas kasinoliknade insatser. Och anledningen till att det är så beror på att det kapitalistiska systemet lider av en sjuk cancerliknande åkomma som går under benämningen »någonannanismen«. Det betyder att man låter någon annan städa upp all skit man lämnar efter sig. Och enligt Rothstein är just bristen på sund välfärdspolitik (som vi i norden har blivit världskända för) som är grunden till att USA har fastnat i fällan. Genom att förföra den fattiga befolkningen till att konsumera med hjälp av lånade pengar innebär att de inte bara har blivit »fucked over« en gång utan bevisligen även dubbelt.

Ett bevis på detta är nedröstningen av räddningspaketet på 700 miljarder dollar. Då ska vi vara medvetna om att det rör sig om politiker som har makten att rädda marknaden, men som ställer sig kallsinniga till det eftersom de klamrar sig fast vid sin benhårda tro på kapitalismens självreglering. Hur självreglerande den är kan vi alla se på nyheterna.

Sen har vi det här med ägandet. Hela idén går ut på att äga saker som man kan kränga på en öppen marknad utan några som helst regleringar. Men vad är det man äger egentligen? Produkter och varumärken? Hm… i viss mån ja, men idag är allt kopierbart och upphovsrätten är i allvarlig gungning eftersom det mesta av vikt numera är jämförbart och utbytbart på nätet. Allt som går att omvandla till ettor och nollor digitaliseras i rasande fart. Utöver det har vi en ökande transparens och det faktum att inte ens den minsta informationsbit verkar undgå det globala informationsutbytet idag.

Är det kapital man äger? Obestridligen är det så. Men vi ser hela tiden bevis på att pengar förlorar kraft och att vi sakta förs in i en idévärld, en värld där uppmärksamhet och information är den snåla resursen. För låt mig påpeka att det inte är brist på pengar som fört in USA i sin största kris sedan tjugotalet, det är bara symptomet.

Det är förtroendet.

Pengarna har inte längre den makt vi tillskriver den. Pengarna smörjer inte systemet, det gör däremot förtroendet och förhoppningar och idéerna om hur framtiden kommer att gestalta sig. Det handlar alltså om tro och inte vetande.

Allt började nämligen med att så kallade risk managers hade ett grundmurat förtroende för kreditvärderingsinstituten som fördelade stora A:n till höger och vänster utan att verka vilja se de långsiktiga konsekvenserna av det. Samtidigt har bankerna putsat upp sina varumärken till sådan grad att de flesta bankkunder känner orubbligt förtroende för att de inte ska ta större risker än nödvändigt. Och detsamma gäller försäkringsjättarna vars kunder har förletts till tron att försäkringsbolagen står på så stark grund att de inte går att rubba.

Godnatt kapitalism. Det här var spiken i kistan. Systemet kommer nu att sakta dunsta bort. Eller rättare sagt inkorporeras i något nytt och bättre system. Men hur ser det ut?

Den individuella girigheten som styrt under tvåhundra år har antagligen nu gjort sitt i världsekonomin. Systemet har fallit ihop av sin egen tyngd. Dess ohämmade avregeleringspolitik, lågskattepolitik, brist på socialt ansvar och avgrundsdjupa inkomstklyftor känns ungefär lika lockande som Charlee Swansons flagga av krossat glas och rostig taggtråd.

Det nya systemet som växer fram kommer på många sätt att handla om precis det motsatta – utan att fördensskull hamna i de gamla vänsterfällorna.

Nej, det kommer inte att handla om ägande. Det kommer att handla om precis raka motsatsen:

Att dela och att reglera.

Jag tror att vi får se ett framväxande system som gynnar de som delar med sig i någon form, en form som vi ännu inte riktigt ser konturerna på. Ett system som tar avstamp i det som är bra i kapitalismen men som strävar efter att inrymma även det motsatta. Ett system som bygger vidare på den individuella girigheten under förutsättningen att det också gynnar andra. Kanske handlar det om nya, dynamiska former av kooperativa idéer? Kanske handlar det om nya typer av dynamiska och mer gränslösa regleringar?

Att det kommer att cirkulera kring ord som »dynamiskt« och »gränsöverskridande« är jag tämligen säker på.

{ 2 trackbacks }

Mikael Carlsson
November 11, 2008 at 12:05 am
Mine goes to eleven. » Blog Archive » Nyhet: bullshitdetektorn.
February 17, 2009 at 11:25 am

{ 18 comments… read them below or add one }

Eric September 30, 2008 at 1:17 pm

Det känns som att alla olika marknadsekonomier är dömda att falla sönder, förr eller senare. I alla fall så är det väl vad historien har lärt oss.

Mycket intressant inlägg.

Rille September 30, 2008 at 1:27 pm

Något jag tycker är oerhört intressant är att man vingklipper kapitalismen och skapar en statskopplad hybrid, och när sedan allt går dåligt så kan man skylla det på kapitalismen. En viktig komponent i den här krisen är ju Fannie Mae och Freddy Mac – som var statssponsrade och därmed kunde ge subprime-lån som en normal aktör på en kapitalistisk marknad inte kunde ge. Problemet som finns nu är inte skapat av kapitalismen – den är skapad av att (amerikanska) staten har varit för insyltad i näringslivet, satt upp begränsande regler för verksamheterna (som annars hade funkat som reglersystem) och sedan haft för vana att lösa ut de banker som betett sig dåligt. Dåliga företag SKA gå under, men man ska vara klar med att marknaden varit underminerad av staten från första början.

http://herbertson.wordpress.com/2008/09/28/den-dove-bo-rothstein/
http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=9&year=2008#2881

Per Robert Öhlin September 30, 2008 at 1:51 pm

Så det du säger, Rille, är att för att kapitalismen ska fungera krävs det att den blommar ut för fullt, utan några som helst trygghetssystem, utan någon som helst inblandning av gemensamt ägande?
Det klingar lite barnsligt i mina öron. Det får mig att tänka på den talanglöse konstnären som kräver mer och mer respekt och utrymme ju större insikt hon får i sin egen begränsning.
Kapitalismen har ersatts av en slags turbokapitalism som driver oss in i ett samhälle som snarare är till för ekonomin, istället för en ekonomi som är till för samhället.

Fredric September 30, 2008 at 2:13 pm

Du slår huvudet på spiken i sista stycket. Jag tror också att grundläggande värderingar som vi till stor del bygger våra liv på även kan översättas till den finansiella världen, eller egentligen till vilken som helst.

”What comes around, goes around” är inte bara ett fint ordspråk. Det är ju vad våra liv vilar på. Men dess motsats heter girighet och har det hjulet väl börjat rulla är det svårt att få stopp på det. Nu verkar det dock ha kraschat rakt in i Matterhorn.

Som avslutning bifogar jag första versen i Black Sabbaths ”Heaven & Hell”.

Sing me a song, youre a singer
Do me a wrong, youre a bringer of evil
The devil is never a maker
The less that you give, youre a taker
So its on and on and on, its heaven and hell, oh well

Hasse Carlsson September 30, 2008 at 2:27 pm

Så skall vi döpa det nya samhället till “Helhetssamhället”?
För att växa och leva vidare i det nya samhället måste man uppfylla “win-win-win ekvationen”?

Per Robert Öhlin September 30, 2008 at 2:33 pm

Hasse, du är inne på rätt spår. I min bok Branding enligt Forrest Gump kallar jag det för Relationismen, beroendets tid. Och jag skriver så här:
»Det nya systemet somm vi kan kalla för relationismen, bjuder in oss i ett hoppfullt 50/50-samhälle. En både-och-värld som betraktar människan som både fri occh beroende. En värld som försöker balansera trygghet coh risk, egennytta och allmännytta, rättighet och skyldighet, kalkyl och känsla.«
Och vidare:
»Det som utväxlas är nytta. [...] Relationismen är snäll och trygg genom att den uppmuntrar oss till att samarbeta och ge mer än ta.«

Per Robert Öhlin September 30, 2008 at 2:37 pm

Och Fredric, ordspråket »what comes around, goes around« är inget annat än kapitalismens akilleshäl.

Rille September 30, 2008 at 4:13 pm

Nej, det jag säger att man först har kraftigt begränsat bankernas handlingsutrymme och satt bakvända incitamentssystem, och sedan skyller man på kapitalismen när det är ett totalreglerat system. Ska man nu hänga kapitalismen så tycker jag åtminstone man ska välja ett representativt exempel.

Om jag formulerar om mig: En kund ger dig i uppdrag att ta fram en reklamkampanj. Du får en lång lista på ämnen som du inte får skoja om för de kan missuppfattas av deras målgrupper. Kampanjen får inte vara för kort, men heller inte för lång. Inte enbart humor, men heller inte för allvarlig, samt ett antal andra krav. Kunden är skeptiskt mot att du vet bäst och vill därför betala per reklamalster istället för timarvode eller prestationsbaserat.

Efter en lång rad kundmöten har du äntligen modifierat färdigt och fått igenom din reklamkampanj, som efter alla deras krav består av ett antal utskick som inte direkt är anmärkningsvärda. Du har gjort flera utskick just för att anpassa dig till arvodessystemet som kunden insisterade på och för att ta igen den tid du förlorat i alla möten. När sedan kampanjen går igång får du utstå spott och spe för att du gjort en sanslöst tråkig kampanj, att reklammakare är kassa och att du prånglat ut flera utskick enbart för att plocka kunden på pengar.

Per Robert Öhlin September 30, 2008 at 7:15 pm

Intressant exempel, Rille. Det du beskriver stämmer väl överrens med vad många anser är deras vardag. Det kallas verklighet. Och där finns alltid ramar för hur man arbetar. Sen finns det naturligtvis alltid en del individer som teoretiserar och vägrar acceptera verkligheten med alla dess spelregler. Utmärkande för dem är att man ofta hör dem klaga över att de är missförstådda och aldrig får göra som de vill.
Det är inte verkligheten det är fel på.
Det är oftast dem det är fel på.

anonym liberal September 30, 2008 at 11:19 pm
h2 October 2, 2008 at 12:29 am

Intressant vinkel – frågan är väl om den typen av medvetenhet hos människor verkligen är att hoppas på – rädda människor brukar i allmänhet inte bli vare sig givmilda eller solidariska med sina medmänniskor & rädsla är väl det som hela mediakarusellen ägnar sig åt att sprida precis just nu.
Jag har ännu inte sett en enda koppling av den ekonomiska krisen i USA till deras fullständigt infantila krig med Irak samt andra tidigare insatser i mellanösternregionerna och terroristjakter & gammal skön kostsam american paranoia – en hel del pengar som liksom fått gått upp i rök och de som rekryterats till kriget,dvs soldater (vanliga människor), har varit från de lägre klasserna vilka genom en “säker tjänst” förmodligen fått både huslån & löften om att få leva ett slags medelklass liv.Vilket jag har full förståelse för- ingen skugga på dem !
Ibland blir man trött på världens totalfragmentering- finns inte helhetstänk alls längre … är allt bara kvartal & sugrörsvyer? Vad hände med orsak verkan ?
Att det mesta påverkar & påverkas … som ringar på vatten. Är det exelfilsskiten som gjort att världen är så sjukt uppdelad i rutor vilka en viss typ av räknenissar & skjortgubbar & maktfreaks bestämt. Ett abstrakt kontrollsystem för deras egna intressen iscensatt av dem själva med rädsla som grundfundament …
Pixelsyn & livet som avgränsade projekt!
Jag hoppas innerligt att det vänder & att du har rätt.

Per Robert Öhlin October 2, 2008 at 9:13 am

H2, det finns bred forskning på området som visar att människan är ett samarbetande djur. Reciprok altruism, heter det på fint språk. Det betyder mer specifikt att vi samarbetar när det gagnar oss, vår familj eller släkt. Och sen finns det en mängd forskning som bevisar att destruktiva handlingar (läs girighet) skapar dålig karma och motsatt att medmänskliga gärningar leder en in i en positiv och konstruktiv uppåtgående cirkel av godhet och givande.
Det finns också en slags märklig grundlag som visar att vi organiserar oss oerhört snabbt till samarbete i samma ögonblick en yttre fiende hotar gruppen.
Det här handlar inte så mycket om moral som om evolutionär trygghet. Det handlar om att trygga sina gener och hitta den optimala vägen till att överleva. Reciprok altruism är med andra ord en kreativ kompromiss mellan girighet och givmildhet.
Men det är klart, det här är processer som pågår på plan som vi inte har så lätt att urskilja med blotta ögat.

Läs mitt tidigare inlägg i det här ämnet:
http://www.minegoestoeleven.com/2008/01/22/ar-du-en-enogd-egoist-eller-givmild-altruist/

Mattias Östmar October 6, 2008 at 1:00 am

Bra analys! Förmågan att omvandla, transformera och kommunicera idéer blir en allt större del av värdeförädlingen och att kunna reglera den processen blir nog Det Nya Svarta. Genom nätverksstrukturer snarare än hierarkier som i det kapitalistiska logiken.

h2 October 7, 2008 at 12:51 pm

…medskickar den här länken på en pedagogisk film om hur pengar & Banker fungerar – den är säkert vinklad åt något håll men intressant att förhålla sig till såhär i finanskrisdagar :
http://www.zeitgeistmovie.com/

Per Robert Öhlin October 7, 2008 at 1:41 pm

Tack. Har bara hunnit titta lite. Wow! är det jag har att säga så här långt. Ska bli intressant att se mer senare.

Johan October 8, 2008 at 2:42 pm

Tänkvärt på alla sätt. Får dock problem när du för fram representathusets “NEJ” till räddningspaketet som bevis på (många) amerikanska politikers benhårda tro på kapitalismen. Jag tror att detta antagande är direkt felaktigt. Istället tror jag att många amerikanska politiker, i synnerhet de republikanska, har en benhård tro på den enskilda människans rätt till frihet och att staten inte har rätt att gå in och talla på den. Sett ur det perspektivet blir heller inte kapitalismen (trots namnet) en ism i sig utan en metod att förverkliga det liberala samhället. Frågan som kvarstår då är om liberalismen tål att kapitalismen dör?. Jag tror inte det,
möjligen den helt fria kapitalismen helt i avsaknad av. statlig inblandning. Men, den har å andra sidan varit död ganska länge, både i USA och på vår sida Atlanten.
Tänk på den amerikanska stålindustrin, marshallhjälpen, the new deal, EU och Efta osv.

Nej, kapitalismen är inte död. Den behöver bara lite politisk sjukvård, som så många gånger förr.

Per Robert Öhlin October 8, 2008 at 6:13 pm

Johan, visst har du rätt i sak, men ska du den vägen vandra bör du använda rätt begrepp.

Kapitalism inbegriper ju allt från chockkapitalism till statlig kapitalism. Och liberalism kan betyda allt ifrån Milton Friedmans nyliberalism (eller libertarianism) till socialliberalism. Och eftersom jag känner dig vet jag att du känner till detta.

Det väsentliga är att det var till övervägande del republikaner som röstade ner förslaget. Och de gjorde de utifrån en nyliberal ekonomisk politik som vi i dagligt tal kallar kapitalism (en metod om du så vill).

Naturligtvis utgår resonemanget ifrån att USA’s avregleringspolitik, lågskattepolitik, brist på socialt ansvar och aggressiva imperialism drar mer åt nyliberalismen än socialliberalismen. Men det var ju inte det inlägget handlar om. Det rör frågan om kapitalismens kärna är urholkad eller inte. Då pratar man om ägande och självreglering. Den förmår inte att reglera sig sjävl, som du är inne på. Och ägandet luckras upp alltmer ju längre vi glider in i globaliserad och digitaliserad värld.

Lars Lindwall October 21, 2008 at 2:10 pm

Läs Lasse Bergs Gryning Över Kalahari. Grymt bra bok.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: